מסגור



מסגור - מסגור בתקשורת הוא הדרך שבאמצעותה אמצעי התקשורת ההמוניים מעצבים בעיות ציבוריות עבור הקהל, ובצורה זו משפיעה על הבנת הסוגיות הללו והערכתן על ידי הקהל.
טכניקת המסגור כוללת: שימוש בסטריאוטיפים, דפוסים מוכרים, הדגשת הסטיגמות והטרגדיות, התעלמות מסתירות פנימיות ועוד.
כל סיפור, כל אירוע, כל נושא מורכב מאינספור פרטים. אין יכולת להשיג את כל הפרטים, לכל סיפור יש כמה זוויות ראייה, כמה אפשרויות מיון, אפשרויות ניתוח, אפשרויות דגשים שונים. עצם הבחירה בזווית ראייה אחת ולא באחרת היא בחירה במסגרת מסוימת שדרכה מתצפת העיתונאי על המציאות או על מראה עיניו ומדווח. ניתן לעשות מסגור לכל נושא, ובכך בעקיפין לקבוע מה נחשוב עליו. מסגור זו דרך שממסגרת תופעה כלשהי לצורת התבוננות מסוימת, או נקודת תצפית מסוימת ממנה מספרים את הסיפור, ובכך הם סוגרים דרכים מסוימת להסתכלות..
קיימת הבחנה בין שתי סוגי מסגרות:

1.  מסגרות מדיה/ תקשורת- מתייחסות למוען- כתב, עורך. גם המוען זקוק למסגרת כדי להבהיר את האירוע המסוים, כדי להעניק משמעות מסוימת לאירוע. המסגרת היא כלי שמייעל את העבודה של העיתונאי, היא מאפשרת לעיתונאים לסווג ולזהות מידע בצורה מעילה ויעילה, להכניס את המידע למסגרות שניתן יהיה להעביר אותן באופן אפקטיבי לנמענים. המוענים גם זקוקים למסגרות.

2.  מסגרות של ציבור- מתייחסות לנמענים, גם הנמענים זקוקים למסגרות כדי להבין את האירוע, להעניק משמעות לאירועים. זה מושפע מהמטען התרבותי, מהקשרים מוכרים, שאני מבינה ללא מילים, רק על פי תיעוד חזותי את הסיטואציה.

באמצעות מסגור, בסיקור התקשורתי מעביר לנו, לציבור מידע שהוא לא רק מידע גולמי, אלא, הם לוקחים את חומר הגלם, אורזים אותו בעטיפה אידאולוגית ורק אז מעבירים אותו לנמענים.

ישנם מספר מרכיבים המשפיעים על אופי המסגור:

1. ערכים ונורמות חברתיים.

2. אילוצים ארגוניים- כחלק מגוף תקשורתי מסוים, בהתאם לאותו ערוץ. עיתונאים אינם עובדים כעצמאים בשטח והם מחויבים לאותו אופי של הארגון שבו הם עובדים. זה יכול להיות גם דברים טכניים כמו דד ליין וכדומה.

3. נוהלי עבודה עיתונאים- קשור לאתוס העיתונאי, לצורך לאזן את הצדדים השונים המסוקרים בכתבה.

4. אוריינטציה הפוליטית/ אידאולוגית של העיתונאי- המטען האישי של העיתונאי שמושפע מדברים שונים.

מסגרות קובעות לאנשים למה לשים לב בסיקור התקשורתי, כיצד להבין וכיצד לזכור את הבעיה והאירוע, איך להעריך את הפתרונות לבעיה. המסגרת עושה סלקציה, מושכת את תשומת הלב לחלק אחד של המציאות ומסיטה את תשומת הלב מהיבטים אחרים של המציאות. מה שהמסגרת אינה כוללת- מה שהתקשורת התעלמה ממנו, הן בעלות השפעה בלתי חזקה ממה שכן מופיע במסגרת. ניתן לכוון את הדעה הציבורית בכל נושא, בהתאם לשימוש במסגרת זו או אחרת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תקציר

עבודתי עסקה בנושא  – העבודה שלי עוסקת בצריכת חדשות ע"י ילדים והתאמת חדשות קשות לילדים. שאלת המחקר : מה מידת החשיבות לפרסם חד...