תהליך החיברות - וכוחה של התקשורת
תהליך זה מתחיל בשנים הראשונות בחיו של
האדם בהתאם להתפתחות החברתית שלו, ברגע שהאדם בתור ילד משחק במשחק זה יכול להשפיע על
ערכיו ועל הנורמות שהילד מפתח לעצמו להמשך החיים.
חיברות הוא התהליך שבאמצעותו לומד היחיד
את תפקידיו בחברה. זהו תהליך איטי, ממושך וכמעט בלתי פוסק, שבמהלכו רוכש אדם את הנורמות
והערכים המרכזים של החברה הסובבת אותו. בתהליך זה מתעצב האדם מבחינה נפשית וגופנית
דרך ההתנסות במצבים חברתיים, מפתח אופי חברתי ומסוגל לקחת חלק בחיים חברתיים. תהליך
החברות מתרחש כאשר הפרט מקיים מגע עם גורמים שונים שמשפיעים על חינוכו והתפתחותו. מקובל
למנות מספר סוכני חיברות עיקריים:
(א). הורים ובני משפחה; (ב). מסגרות – בית
ספר, צבא, מקום עבודה;
(ג). חברים – ובמיוחד קבוצת השווים; (ד). אמצעי התקשורת.
אמצעי תקשורת ההמונים (טלוויזיה, רדיו,
עיתונות, קולנוע, פרסומות וכו') הם אחד מסוכני
חיברות רבים בחברה. מהם יכול הפרט ללמוד רבות על החברה, התרבות והנורמות הרצויות. אמצעי
תקשורת ההמוניים זוכים לתשומת לב רבה בהקשר זה משום שהם מהווים סוכן חיברות חדש לעומת
האחרים. יתר על כן, עם השנים הולך וגדל נתח
הזמן שתופסים אמצעי התקשורת בחיי הפרט והוא אף נחשף להם בשלב מוקדם יותר ויותר בחייו. התקשורת היא סוכן החברות הקבוע והיציב מכולם שמלווה
את האדם מינקות ועד לזקנה. לז'אנר הפרסומת, חשיבות מכרעת בהבניית המציאות של הצרכנים.
הפרסום הוא אחד מגורמי החיברות, שהשפעתם
הולכת וגוברת בתקופה המודרנית. עניינו של הפרסום הוא, לכאורה, להגביר מכירות, אך הוא
גם "מוכר" אידיאולוגיה: "חיים טובים" הצלחה, חיות, אינטימיות והשתייכות.
לצד אלה כלולים בו גם איומי כישלון, מוות, השפלה והחרמה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה