סוגי צילום עיתונאות :
צילום חדשותי -
צילום חדשותי מתמקד מטבע הדברים באירועים
ובבני אדם הנמצאים בחדשות ומהווים נושא לסיקור בעמודי החדשות של העיתון היומי.
דוגמות בולטות לכך הן: הופעות פומביות של
מנהיגים פוליטיים, אנשים שנפגעו במלחמות או בפיגועים, מעשים פליליים וכו'.
דוגמאות: מנהיגים פוליטיים בהופעות פומביות,
אסונות, תאונות דרכים.
צלם החדשות משמש כעיתונאי בעל כישורי צילום
, עליו להבין את הסיטואציה ולהעביר את המסר דרך התצלום .
בשונה מהכתב אין לו יכולת לשחזר את האירוע
לאחר מעשה ע"י ראיונות ותחקיר.
הוא חייב להיות נוכח במקום ולהיות ערני
ונחוש. הוא משלב סבלנות עם זריזות ברגע הנכון.
(2014,israelhayom)
צילום הלם -
צילום הלם הוא תמונה אשר מזעזעת את הצופה. מטרתה
נורא ברורה והיא לזעזע את הצופה,אנחנו כצופים מרגישים תחושת כאב כאילו הסיטואציה מתרחשת
לידנו או אפילו שאנחנו לא.
מבוגרים פלסטינים סוחבים ילדים מתים כתוצאה
מירי צה"ל (2014,Jefeka Widjaja)
תהליך של ניתוח תצלום- מתוך הספר: אוריינות
חזותית /מאת: רחל שליטא, רות הרתאן, אריאל
פרידמן-פפו.
התייחסות אישית:
מה מתעורר בי למראה התצלום?
מה התמונה מעוררת בי באופן אישי: רגשות, זיכרונות, תחושות, מחשבות, אסוציאציות.
מה רואים בתצלום?
התוכן: מה רואים בתצלום? סוג המבט: מי מביט
במי?
הטיפול הצילומי:
זווית הראייה, זווית הצילום. המרחק מהאובייקט
המצולם. צבע, שחור לבן. תאורה.
קומפוזיציה: דרכי הארגון של התצלום, מיקום
הדברים בתוך התצלום.
רגע הצילום: האם רגע מכריע? מתמשך?
תנועה: האם יש עצירה של רגע התנועה או שיש
תנועה בתוך התמונה?
משמעות התצלום:
משמעות גלויה וסמויה, סמלים.
הערכת התצלום:
האם זהו תצלום מעניין, טוב, מוצלח, מתאים
וכו'.
חלופות: מדוע נבחר דווקא תצלום זה (למשל לכתבה המסוימת, לפרסומת, לפרק בספר)?
האם אפשר היה לבחור תצלום מוצלח יותר, אחר?
ביקורת.
מידע חיצוני לתצלום:
מידע על האירוע שבו צולם התצלום.
קשר למאמר, לכותרת, לכתובית.
מידע על הצלם ועל נסיבות הצילום.
מקורות שונים המתייחסים לתצלום או לאירוע:
מאמר, ספר, ביקורת וכו'.
הנקודות המנחות את עורך הצילום בבחירת תצלומים
1. מידע – האם התצלום מספר סיפור?
2. השפעה – עד כמה ייחרט התצלום בזיכרון
הקורא?
3. מוקד – האם המסר של התצלום ברור וקל
לזיהוי?
4. פעולה - מה מתרחש בתמונה? תנועה או סטאטיות?
5. רקע – מהו היחס בין הנושא העיקרי של
התמונה לבין הרקע? (רקע
מועיל
או מושך תשומת לב ומפריע)
6. מסגרת – האם אפשר לחתוך את התצלום לצרכי
העימוד?
7. קומפוזיציה ועיצוב – האם התצלום יעיל
מבחינה חזותית?
8. צללים ונק' מוקד – האם הפרטים החשובים
לא ייפגעו בתהליך
ההדפסה?
9. חדות – האם התמונה ממוקדת?
10. אתיקה והגינות – האם התצלום עומד בכללי
האתיקה עיתונאית?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה