סקירת ספרות
חדשות -
חדשות הן רכיב ענייני השעה של מערכות התקשורת המופצת והמשודרת: בעיתונות הכתובה, ברדיו, בטלוויזיה ובמרשתת. בעבר חדשות הופצו "מפה לפה" - מפי השמועה, וכיום לעיתים בתפוצה בינאישית, דרך דואר אלקטרוני או פרסום ברשתות חברתיות ובלוגים.
סוגי חדשות - קשות לעומת רכות
חדשות קשות
דיווחים עובדתיים בנושאים פוליטיים, כלכליים ופליליים או דיווחים על אסונות למיניהם. מאופיינים במימד האקטואליות והמידיות ולכן חייבות להתפרסם מיד עם התרחשותן. ניתן להציגם בצורה עובדתית, לנתחם ולפרשם. החדשות הקשות דנות במידע הדרוש לאנשים על מנת להיות מעודכנים בנושאים החשובים לחייהם.לדוגמה: תאונות דרכים, רצח, שוד, הצעות חוק, שרפות, אסונות למיניהם, התפתחויות פוליטיות.
פיגוע ברכבת הקלה בירושלים (אלי בן דוד , ז׳ באב תשע״ב01:06)
חדשות רכות
חדשות אלה מביאות את הפן האישי של האנושות. כלומר, כתבות ו/או סיפורים המעניינות את הציבור היות והן עוסקות בחייהם של בני אדם, בחולשות האנושיות ובמרקם חיינו האנושיים. החדשות הרכות אינן מתמקדות דווקא בעובדות היבשות, אלא במה שמסביב להן: בהיבט האנושי או במרכיבי "הצבע" של האירוע. אין הן מאופיינות במימד האקטואליה והמיידיות של פרסום האירוע, וניתן לפרסמן גם שלא מייד עם התרחשותן, מכיוון שהן עוסקות פעמים רבות בזוטות של החיים. לדוגמה: תחרות אכילה, תחביבי מיוחד של איש ציבור, לידת פילון בגן החיות, פרידה של זוג שחקנים.
מלל כהקדמה לפני הסעיפים מתוך מחקרה
1.המחקר עוסק בדפוסי הצפייה של ילדים בטלוויזיה , הממצאים מצביעים על כך שהטלוויזיה
ממלאת מקום חשוב בחיי הילדים ושהצפייה בה היא חלק אינטגרלי מחיי המשפחה.
2.תוכן התוכניות לילדים חייבות להיות רלוונטיות לדפוסי החיים המשתנים ,לתת מענה לצרכים פסיכולוגיים, התפתחותיים
וקוגניטיביים של הילדים, המותאמים לגילאים השונים.
3.ילדים הם ילדים, למרות כל השינויים במושג "הילדות", ותכונות של פגיעות והזדקקות להגנה יכולות לדור יחד עם הדעתנות של הילדים במאה ה-21.
4.הילדים, כמו הצופים המבוגרים, ימשיכו לגלות עניין בסיפורים טובים בתוכניות טלוויזיה ,
מן הראוי לייצר תוכניות תוך הקפדה על מקצוענות והחדשנות בשפת המדיום, מאחר שהצופים הצעירים
מעודכנים וביקורתיים יותר מהילדים של פעם.
ממלאת מקום חשוב בחיי הילדים ושהצפייה בה היא חלק אינטגרלי מחיי המשפחה.
2.תוכן התוכניות לילדים חייבות להיות רלוונטיות לדפוסי החיים המשתנים ,לתת מענה לצרכים פסיכולוגיים, התפתחותיים
וקוגניטיביים של הילדים, המותאמים לגילאים השונים.
3.ילדים הם ילדים, למרות כל השינויים במושג "הילדות", ותכונות של פגיעות והזדקקות להגנה יכולות לדור יחד עם הדעתנות של הילדים במאה ה-21.
4.הילדים, כמו הצופים המבוגרים, ימשיכו לגלות עניין בסיפורים טובים בתוכניות טלוויזיה ,
מן הראוי לייצר תוכניות תוך הקפדה על מקצוענות והחדשנות בשפת המדיום, מאחר שהצופים הצעירים
מעודכנים וביקורתיים יותר מהילדים של פעם.
מההרצאה של ד"ר מיכל אלון תירוש, החוג לתקשורת, המכללה האקדמית עמק יזרעאל עולה כי להתאים את
החדשות לילדים. להלן הדברים החשובים שנאמרו על ידה:
החדשות לילדים. להלן הדברים החשובים שנאמרו על ידה:
להורים יש צד אחד שהוא נגד צפייתם של הילדים בחדשות , הם טוענים כי כאשר שואלים ילד מה הוא חושב על החדשות הילד ישר יגיד "משעמם" הילדים נמנעים כמה שיותר מלראות את החדשות.
בנוסף לכך לצפייה בחדשות יש השפעה לא טובה על הילדים, החדשות גורמות לתחושת עצב, פחד ,
עצבות וחרדה בקרב הילדים.
מצד שני , החדשות גם משפיעות לטובה בהקשר של קבלת דעתם הפוליטית והחברתית של הילדים, ולמעורבותם בחברה בכללי . מחקרים הראו, שכאשר קיימות חדשות המתאימות לילדים ולגילם גרמו בילדים
להתעניינות לשביעות רצון רבה. ניתן להבין שאין פה תשובה ברורה וקיימים כמה צדדים והסברים בעניין.
עצבות וחרדה בקרב הילדים.
מצד שני , החדשות גם משפיעות לטובה בהקשר של קבלת דעתם הפוליטית והחברתית של הילדים, ולמעורבותם בחברה בכללי . מחקרים הראו, שכאשר קיימות חדשות המתאימות לילדים ולגילם גרמו בילדים
להתעניינות לשביעות רצון רבה. ניתן להבין שאין פה תשובה ברורה וקיימים כמה צדדים והסברים בעניין.
ממחקרה עלה כי ב- 73% מהמקרים מבצעי האלימות בסרטים בטלוויזיה הם אינם נענשים.
זה נותן לצופים הצעירים את המסר ששימוש באלימות זו דרך מוצלחת וטובה לפתור בעיות.
זה נותן לצופים הצעירים את המסר ששימוש באלימות זו דרך מוצלחת וטובה לפתור בעיות.
47% מכל מקרי האלימות בטלוויזיה לא מתארים את הכאב והנזק שחווה הקורבן ורק 16% מהתוכניות האלימות מראות את ההשלכות השליליות ארוכות.
בחדשות גם יש אלימות שגורמת לאותן השפעות .
נשאלת השאלה מדוע הטלוויזיה רוויה באלימות והתשובות לכך הן.
1-.המציאות ש/לנו ספוגה באלימות. לכן אין זה מפתיע שהטלוויזיה כחלק מאותה מציאות מבטאת
את האלימות שבה.
את האלימות שבה.
2-.לאלימות יש כוח משיכה, היא מגבירה את המתח ואת הקשב בכך שהיא מאפשרת לצופים
להזדהות עם הגיבור החזק, הצודק והכול יכול. סקרי הטלוויזיה מעידים שהצופים אוהבים לצפות באלימות.
להזדהות עם הגיבור החזק, הצודק והכול יכול. סקרי הטלוויזיה מעידים שהצופים אוהבים לצפות באלימות.
3- האלימות מתאימה לאילוצי הטלוויזיה. היא מספקת דרך קלה ומהירה לפתרון בעיות בזמן
המוגבל, המוקצב לתוכנית. לעלילה הטלוויזיונית אין זמן לפתח תהליכים, לנהל מו"מ וכו'..
המוגבל, המוקצב לתוכנית. לעלילה הטלוויזיונית אין זמן לפתח תהליכים, לנהל מו"מ וכו'..
4-.האלימות מספקת לטלוויזיה דרמה וקונפליקט ע"י הצגת אלימות של "רעים" לעומת
"טובים". "הטובים" השוטרים, הבלשים, צבא.. כך היא מחזקת את המסר כי סוף הצדק לנצח.
"טובים". "הטובים" השוטרים, הבלשים, צבא.. כך היא מחזקת את המסר כי סוף הצדק לנצח.
5-.הטלוויזיה כמדיום גלובלי פונה למכנה המשותף הנמוך ביותר, ולצורך כך משדרת אלימות
כדי לגרוף רייטינג גבוה.
כדי לגרוף רייטינג גבוה.
להכניס מקרה מהחדשות חדשה קשה - נקבע מותו של בן 4 שנשכח ברכב - 28/3/18
קישור לסרטון ( קישור 3)
"שמעתי צעקות, יצאתי החוצה ראיתי את האבא צועק 'הילד הילד', שאלתי מה קרה והוא אמר שנשכח באוטו", סיפר שמעון וקנין, אחד השכנים של המשפחה. "אמרתי לאבא שיעשה החייאה וניסיתי להתקשר למד"א ולא הצלחתי כי לא הייתה רשת. ניסינו במשך כמה דקות ואחר כך התקשרנו בטלפון קווי. זה מתסכל נורא, כבר חודש וחצי אין פה רשת וזה הפעם הביא לטרגדיה נוראית".
השפעת צפייה באלימות בטלוויזיה על ילדים -
פרופ' חווה תדהר: אלימות בשידורי הטלוויזיה לגיל הרך בשני עשורים - מחקר ניתוח תוכן כמותי משווה , בין הצלצולים- מט"ח, 2012 (קישור 4)
השפעות הצפייה באלימות בטלוויזיה המסקנה העולה מאלפי המחקרים שעסקו בהשפעות
טלוויזיה על האלימות היא שצפייה באלימות בטלוויזיה עלולה לגרום להתנהגות אלימה,
לעמדות של חוסר רגישות , לאלימות ולהגברת הפחד של צופי טלוויזיה "כבדים" מפני עולם אלים ומפני הפיכתם לקרבנות של אלימות. ממחקרים מתגבש פרופיל של צופים המועדים, יותר מאחרים, להשפעה חזקה של החשיפה לאלימות בטלוויזיה: ילדים ברמת התפתחות קוגנטיבית נמוכה, ילדים המתקשים להבחין בין מציאות לדמיון בטלוויזיה, ילדים הנמצאים ברמת עוררות גבוהה לפני הצפייה, ילדים הגדלים בסביבה אלימה ושנתגלו אצלם נטיות לאלימות וכן בנים (לעומת בנות).
השפעות הטלוויזיה על ילדים בגיל הרך לפי תיאורית הלמידה החברתית .
על פי תאוריית זו , צופים לומדים התנהגויות חברתיות כמו קללות , אלימות וכו , מן התוכן שהם רואים בטלוויזיה ובנוסף גם להיות מושפעים מהעמדות והרגשות לגבי אותו הנושא .
היכולת להוציא לפועל את ההתנהגות החברתית הנצפית תשלים את תהליך הלמידה החברתית .
הדמויות הטלוזיוניות המציגות את ההתנהגויות החברתיות עשויות להיות מרכזיות במיוחד בקביעת הלמידה החברתית כתוצאה מהצפייה בתוכן שהן מופיעות בו והאופן שבו הן משמשות כמודל
לחיקוי עבור הצופים .
היכולת להוציא לפועל את ההתנהגות החברתית הנצפית תשלים את תהליך הלמידה החברתית .
הדמויות הטלוזיוניות המציגות את ההתנהגויות החברתיות עשויות להיות מרכזיות במיוחד בקביעת הלמידה החברתית כתוצאה מהצפייה בתוכן שהן מופיעות בו והאופן שבו הן משמשות כמודל
לחיקוי עבור הצופים .
התקשורת ותהליך החיברות
תהליך חיברות הוא התהליך שבאמצעותו לומד היחיד את תפקידיו בחברה. זהו תהליך איטי, ממושך וכמעט בלתי פוסק, שבמהלכו רוכש אדם את הנורמות והערכים המרכזים של החברה הסובבת אותו. בתהליך זה מתעצב האדם מבחינה נפשית וגופנית דרך ההתנסות במצבים חברתיים, מפתח אופי חברתי ומסוגל לקחת חלק בחיים חברתיים. תהליך החברות מתרחש כאשר הפרט מקיים מגע עם גורמים שונים שמשפיעים על חינוכו והתפתחותו. מקובל למנות מספר סוכני חיברות עיקריים:
(א). הורים ובני משפחה; (ב). מסגרות – בית ספר, צבא, מקום עבודה;
(ג). חברים – ובמיוחד קבוצת השווים; (ד). אמצעי התקשורת.
אמצעי תקשורת ההמונים (טלוויזיה, רדיו, עיתונות, קולנוע, פרסומות וכו') הם אחד מסוכני חיברות רבים בחברה. מהם יכול הפרט ללמוד רבות על החברה, התרבות והנורמות הרצויות. אמצעי תקשורת ההמוניים זוכים לתשומת לב רבה בהקשר זה משום שהם מהווים סוכן חיברות חדש לעומת האחרים. יתר על כן, עם השנים הולך וגדל נתח הזמן שתופסים אמצעי התקשורת בחיי הפרט והוא אף נחשף להם בשלב מוקדם יותר ויותר בחייו. התקשורת היא סוכן החברות הקבוע והיציב מכולם שמלווה את האדם מינקות ועד לזקנה. לז'אנר החדשות יש חשיבות מכרעת
בהניית המציאות של הצופים.
בהניית המציאות של הצופים.
אובדן הילדות- ניל פוסטמן (1984) (קישור 5)
הטלוויזיה מבטלת את הקו החוצה בין הילדות לבגרות בשלושה אופנים:
1- אין צורך ללמוד כדי להבין את המוצג- שפת הטלוויזיה זהה למציאות, לעומת הקריאה שדורשת יכולת נלמדת ונבנית וחשיבה מופשטת.
2- אינה דורשת תהליכי חשיבה מורכבים- אין זמן להקדיש לנושאים ולחקר עמוק
(מעצם מהות המדיום ושקולי רייטינג).
(מעצם מהות המדיום ושקולי רייטינג).
3- אינה מפרידה בין קהלים שונים- נבנה "צופה ממוצע" ואליו מופנים כל המסרים.
ביטול הקו החוצה ביטלה סודות ולא ניתן לשמור יותר על סודות אלו כי הטלוויזיה חושפת אותם לכל.
כל הסודות של המבוגרים מתגלים, כשאין סודות-אין ילדות!
כיום ילדים נחשפים לתקשורת המונים לא רק במועדי השידור שנועדו להם אלא נחשפים לתכנים שלא נוצרו עבורם. כיום בעידן הטלוויזיה- קשה להסתיר מידע מפני הילדים, כולם חשופים במידה שווה לכל התכנים. הילדים חשופים למידע של המבוגרים.
הם מגלים עניין רב בתכנים למבוגרים (ילדים צופים בטלנובלות ואופרות סבון, חדשות,
אלימות מחלות עוולות עולם ועוד). הילדים כיום יכולים לזפזפ בשלט ולהגיע לכל תכנית בעולם (מדע, טבע, ספורט, פורנוגרפיה, מין, אלימות וכו').
אלימות מחלות עוולות עולם ועוד). הילדים כיום יכולים לזפזפ בשלט ולהגיע לכל תכנית בעולם (מדע, טבע, ספורט, פורנוגרפיה, מין, אלימות וכו').
הם חווים חוויות בכמות ובעוצמה לא בהתאם לגילם ולהבנתם, ואינם זוכים לסינון לפי גילאים.
ניתן ומר כי נגזלת מהם חוויה מסוימת ואולי אף ילדותם.
ניתן ומר כי נגזלת מהם חוויה מסוימת ואולי אף ילדותם.
תוצאה-
בכך למעשה הילדים הופכים למבוגרים בגיל צעיר - מתלבשים, מסתרקים, מתנוענעים, ומדברים כמבוגרים. יודעים הרבה יותר ממה שידעו בעבר, גם על דברים ששייכים לעולם המבוגרים (כמו מוות, אלימות, אסונות, סטיות ומין). הבעיה היא שההתפתחות הרגשית שלהם ממשיכה להתפתח באותו קצב, ולמרות חזותם והתנהגותם הבוגרת עם עדיין לא בשלים ולא מפותחים רגשית לשאת את המשמעויות של כל המידע הזורם לידם.
שרה בת השנתיים שמתה בשריפה בבאר שבע נטמנה: "כולנו בהלם" (קישור 6)
"זה פשוט אסון, אין מה להגיד. האם כלל לא מעכלת עדיין את מה שקרה, פשוט אין מילים".
חברת משפחה נוספת שהשתתפה בהלוויה התייפחה ואמרה: "הם אנשים מקסימים, אני לא מסוגלת לדבר אפילו, מה אפשר להגיד?
חברת משפחה נוספת שהשתתפה בהלוויה התייפחה ואמרה: "הם אנשים מקסימים, אני לא מסוגלת לדבר אפילו, מה אפשר להגיד?
אסון השיטפון בנחל צפית (קישור 7)
בעקבות האסון בנחל צפית בערבה לצד חוויות החרדה שליוותה את החיפושים, ללחץ והקושי
נוספו תחושות של אבל, אובדן, שכול וכאב. אנו כחברה העוטפת וסובבת במעגלים השונים את משפחות הנערים שאיבדו את היקר להן מכל, נערים, בנות ובנים חברות וחברים אהובים, רוצים להגיע אל המשפחות, להשתתף בצערן, לנחם ולחזק.
כניסה לבית משפחה אבלה בנסיבות טרגיות של אובדן אדם אהוב, שהותיר חלל בחייהם,
זהו מפגש עם כאב, שבר חיים ועם משפחה במקום הכואב ביותר. אנו חרדים להם, רוצים בטובתם,
רוצים להקל על כאבם, רוצים להיות איתם ולא תמיד מוצאים מה לומר או לפעמים אומרים את מה
שאין למהר ולומר.
זהו מפגש עם כאב, שבר חיים ועם משפחה במקום הכואב ביותר. אנו חרדים להם, רוצים בטובתם,
רוצים להקל על כאבם, רוצים להיות איתם ולא תמיד מוצאים מה לומר או לפעמים אומרים את מה
שאין למהר ולומר.
לעיתים, מתוך תחושה של חוסר שקט וקושי נאמרים משפטים שתפקידם לעודד ולפעמים
בלי להרגיש רוצים ל"הבריח" את הכאב ולברוח מהכאב. אך בעת הזו לכאב יש תפקיד חשוב
והוא חלק מתהליך האבל.
בלי להרגיש רוצים ל"הבריח" את הכאב ולברוח מהכאב. אך בעת הזו לכאב יש תפקיד חשוב
והוא חלק מתהליך האבל.
לסיכום :
1.לפי דבריו של ניל פוסטמן - כתוצאה מהאופי החזותי של הטלוויזיה נגישה לכולם- ילד וקשיש באותה מידה,
היא לא מצריכה שליטה בקוד מסוים, אין הגבלה, התאמת החדשות לילדים.
היא לא מצריכה שליטה בקוד מסוים, אין הגבלה, התאמת החדשות לילדים.
בעידן זה עפ"י פוסטמן אנחנו מאבדים את התמימות והילדות , הילדים נחשפים לתכנים של המבוגרים
בטלוויזה בשלב מוקדם ובגיל צעיר: רציחות, פשע, אלימות, פורנו וכדומה.
בטלוויזה בשלב מוקדם ובגיל צעיר: רציחות, פשע, אלימות, פורנו וכדומה.
2. לפי הרצאתה של מיכל תירוש – להורים יש צד אחד שהוא נגד צפייתם של הילדים בחדשות ,
הם טוענים כי כאשר שואלים ילד מה הוא חושב על החדשות הילד ישר יגיד "משעמם" הילדים
נמנעים כמה שיותר מלראות את החדשות.
הם טוענים כי כאשר שואלים ילד מה הוא חושב על החדשות הילד ישר יגיד "משעמם" הילדים
נמנעים כמה שיותר מלראות את החדשות.
בנוסף לכך לפי דברי ההורים, לצפייה בחדשות יש השפעה לא טובה על הילדים, החדשות גורמות לתחושת עצב, פחד , עצבות וחרדה בקרב הילדים.
מצד שני , החדשות גם משפיעות לטובה בהקשר של קבלת דעתם הפוליטית והחברתית של הילדים,
ולמעורבותם בחברה בכללי .
ולמעורבותם בחברה בכללי .
מחקרים הראו, שכאשר קיימות חדשות המתאימות לילדים ולגילם גרמו בילדים להתעניינות לשביעות רצון רבה. ניתן להבין שאין פה תשובה ברורה וקיימים כמה צדדים והסברים בעניין.
א--------------------
--------------------------------------------------------------------
מקורות
קישור 6 - יגנה יניר ורביד אור , שרה בת השנתיים שמתה בשריפה בבאר שבע נטמנה: "כולנו בהלם" , 26 במרץ 2018
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה